زبان EN AR
+
اندازه قلم
-
رنگ

      برنامه های واحد سلامت نوجوانان و جوانان و مدارس:   

   عبارتست از یک سلسله فعالیتها و اقداماتی که هدف آن تشخیص تامین و حفظ ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان اولیاء آنان و کادر شاغل در مدرسه می باشد و شامل:

۱- آموزش بهداشت :  آموزش بهداشت در کلیه مقاطع تحصیلی جهت دانش آموزان ، والدین ،کادر آموزشی و خدمتگزاران مدارس انجام می گیرد که برای هر یک از گروهها موضوعات خاص در نظر گرفته می شود.

- هدف از آموزش بهداشت بالا بردن سطح دانش بهداشتی و در نهایت ایجاد تغییر مطلوب در رفتاردانش آموزان و انتقال آن به خانواده ها می باشد . دانش آموزان با توجه به اینکه در سن فراگیری هستند و در مکان و زمان معینی تجمع دارند قادرند مطالب بهداشتی را به خوبی بیاموزند و به کار گیرند و به اجتماع و خانواده انتقال دهند.

   دانش آموزان قابل دسترس ترین جمعیت بوده وا نجام کلیه برنامه های بهداشتی برای آنان آسان و با هزینه کمتر قابل اجرا است.

   این فرصت ویژه باعث می شود تا بتوانیم شیو ه های زندگی سالم را به نسلی که آینده را رقم می زند و نیز تاثیری شگرف در اجتماع کنونی خود دارد آموزش دهیم .

- شرکت در جلسات انجمن اولیاء و مربیان و آموزش به والدین دانش آموزان براساس موضوعات مهم روز یا موضوع درخواستی مدرسه .

- آموزش به کارکنان و معلمین مدرسه به منظور بالا بردن سطح آگاهی بهداشتی و موضوعات جدید روز .

- آموزش به خدمتگزاران مدرسه به منظور بالا بردن سطح آگاهی بهداشتی آنان و کنترل کارت تندرستی .

- آموزش جوانان و نوجوانان در خارج از جامعه مدرسه با  هدف ارتقا آگاهی و نگرش جوانان و نوجوانان در زمینه های مختلف و در ایام بهداشتی  با هماهنگی و همکاری سازمان ها و ادارات مرتبط و گروههای فنی در مرکز بهداشت استان طراحی و در شهرستان ها به اجرا در می آید .

 

 ۲- بررسی بهداشت محیط مدرسه شامل :

         محل احداث مدرسه

         وضعیت ساختمان مدرسه و ایمنی و حفاظت محیط مدرسه

         تامین آب آشامیدنی سالم

         بهبود سرویس های بهداشتی

         نحوه صحیح دفع زباله و فاضلاب

         بهداشت مواد غذائی و نظارت بر بوفه مدارس

         مبارزه با حشرات و حیوانات موذی

۳- ارائه خدمات بهداشتی به دانش آموزان :

   کلیه دانش آموزان در پایه های اول ابتدایی ، چهارم ابتدایی ، هفتم و دهم باید درطول سال تحصیلی یکبار از نظر سلامتی سنجیده شوند معاینات غربالگری برای گروههای هدف در سامانه سیب توسط بهورزان و مراقبین سلامت در  مراکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی و معاینات پزشکی توسط پزشکان شاغل در مراکز انجام و در فرم معاینات ثبت می گردد. این سنجش شامل :

الف- اندازه گیری قد و وزن:      

   بهترین روش برای پی بردن به وضعیت رشد دانش آموزان اندازه گیـری  قد و وزن آنهاست . قد و وزن دانش آموزان در طول سال تحصیلی یکبار انــدازه گیری می شود و روند رشد در نمودارهای مربوط برای دختران  و پسران جداگانه رسم  می گردد. دانش آموزانـــی که طبق این معیـار دچـار اختلال هستند شناسائی و باید مشکل آنان پی گیری شود.

ب- معاینه ستون فقرات:

    در این معاینه ستون فقرات از نظر اختلالاتی مانند قوز ، انحراف ستون  مهره ها و گود پشتی مورد بررسی قرار می گیرند.

ج- ارزیابی و سنجش بینائی:   

   اختلالات بینائی درسلامت دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنها اثر منفی دارد. بنابراین د انش آموزان هر سال باید مورد معاینه بینائی قرار گیرند.

د- ارزیابی و سنجش شنوائی:

ه- ارزیابی تغذیه و اختلالات تغذیه ای:   

    تعدادی از کودکانی که در مدرسه به عنوان شاگـرد تنبـل وکم استعـــداد  معرفی می شوند ممکن است کسانی باشند که  به علت کاهش شنــوائی  قـادر به استفاده از کلاس نیستند بنابراین معــاینه شنـوائی دانش آموزان  از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

   با توجه به نقش و اهمیت تغذیه در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان لازم است وضعیت تغذیه آنان مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد . در همین راستا اقدامات ذیل انجام می گیرند:

         آموزش مسائل تغذیه به دانش آموزان  والدیـن و کارکنان

         نظارت بر وضعیت تغذیه دانش آموزان و بوفـه مدارس و  بررسی ارزش غذائی مجـاز یا غیر مجــاز بودن و مسائل مربوط  به فساد مواد غذائی

         بررسی مشکلات و اختلالات تغذیه ای شایــع در سنین مدرسه از قبیل کم خونی فقر آهن ، گواترو ...

و- معاینه دهان و دندان:   

    با توجه به اینکه درسنین ۷ تا ۱۲ سالگی دندانهـای شیری کودکان  به تدریــــج می افتند و جای آنـها دندانهای دائمی در می آیند و اگر  دندانهای دائمی صدمه ببینندو از بین بروند دیگر جایگزین نخواهند شد. بنـابراین لازم است که هر دانش آموز حداقـل سالی یکبار از نظر سلامت دهان  و دندان معاینـــه شود.

ز-  معاینات پوست و مو و ناخن:   

   در این معاینات به وجود ضایعات پوستـی از قبیل  جوش  کهیـر تــاول  خشکی پوست - پوست ریزی و توجه می گردد و همچنیـن بیماریهایی از قبیل بیماریهای قارچی مو ناخن- کچلی و شپش مورد توجه قرار می گیرند.

ح- ارزیابی اختلالات روانی و رفتاری:

   رفتـــارهایی مانند ناخـن جویدن  لکنت زبــان  بی اختیاری ادرار و گوشه گیـری و پرخاشگری نشانه هایی از وجود اختلالات مهم روانی ور فتاری در دانش آموزان می باشند که در معاینات مورد توجه قرار می گیرند .

ط- تشخیص و پیشگیری از بیماریها:

  • بیماریهای مهم واگیر در سنین مدرسه می توان گلودرد چرکی ،انگل های دستگاه گوارش ،بیماریهای اسهالی،هپاتیت،کچلی،سرماخوردگی،آنفلوانزا،ژیاردیا،سرخجه،گال،آبله مرغان و شپش را نام برد.
  • بیماریهای مهم غیر واگیـــر می توان به بیماریـهای قلبی  دیابت - آسم  صرع و اشاره کرد.

   درزمینه بیماریهای فوق اقداماتی از قبیل آموزش راههای پیشگیری  شناسائی  درمان و در موراد لزوم ارجاع به مراکز تخصصی انجام می گیرد.

۴- سنجش کودکان بدو ورود به مدرسه:

   سنجش کودکان ورودی ابتدائی طبق شناسنامه سلامت در پایگاههای سنجش مستقر در شهر انجام می گیرد که این فعالیت در روستاها که امکان استقرار پایگاه سنجش سلامت کودکان نیست توسط خانه بهداشت و بهورز صورت می گیرد.            

   معاینات سایر پایه ها در مدارسی که دارای مربی بهداشت هستند توسط مربی بهداشت و در مدارس فاقد مربی بهداشت توسط پرسنل درمانگاهها و  بهورزان خانه بهداشت صورت می گیرد.

درصورت مشاهده اختلال باید توسط والدین پیگیری و در برطرف شدن اختلال اقدام نمایند.

۵-تشکیل پرونده بهداشتی جهت مدارس: 

   تشکیل پرونده بهداشتی جهت کلیه مدارس و ثبت نتایج معاینات حاصل از سنجش دانش آموزان و کلیه گزارشها مربوط به بیمار یهای واگیر ،حوادث واکسیناسیون و نواقص بهداشت محیط و اقدامات انجام شده در تمام زمینه ها در فرم های مخصوص موجود در پرونده.

  ۶- واکسیناسیون:

   تـکـمـیـل واکـسـیـنـاسـیـون دانـش آمـوزان ورودی مــدرسه و هـمـچـنـیـن انجام واکسیناسیون توأم دانش آموزان ۱۶- ۱۴ ساله و پیگیری دانش آموزانی که نقص واکسیناسیون دارند طبق برنامه واکسیناسیون کشوری.

۷- بازآموزی پرسنل:

   آموزش و بازآموزی بهورزان  کاردانها  کارشناسان و پزشکان مراکز شهری و روستائی در ارتباط با مسائل بهداشت مدارس .

۸- نظارت:

  نظارت بر خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت و بررسی مسائل بهداشت مدارس روستائی .

     بازدید از شبانه روزیها همراه با کارشناسان بهداشت محیط جهت مسائل بهداشتی - بررسی وضعیت خوابگاه  سلف سرویس  سرویسهای بهداشتی  آموزش دانش آموزان و مشارکت در رفع مشکلات .     نظارت بر طرحهای در حال اجرا در مدارس مانند:

۹- برگزاری سمینار جهت کادر بهداشتی و مربیان بهداشت مدارس .

۱۰- همکاری با واحد مبارزه با بیماریها در کنترل بیماریهای واگیر در مدارس.

   ۱۱-  شرکت در جلسه شورای بهداشتی:

     نواحی آموزش و پرورش و بررسی مشکلات بهداشت نواحی و مشارکت در رفع موانع موجود.

۱۲- همکاری با مربیان بهداشت مدارس:

 در زمینه آموزش به دانش آموزان  آزمایشات مربوطه و پیگیری مشکلات دانش آموزان .

۱۳- شرکت در کارگاههای آموزشی:

  بهداشت مدارس ، همکاری در برنامه ریزی و برگزاری کارگاه آموزشی مشابه برای رده های مختلف کارکنان بهداشتی.

۱۴- برگزاری نمایشگاه:

   برگزاری نمایشگاه در سطح شهر تهیه و نصب پلاکارد تهیه و توزیع پوستر با همکاری آموزش بهداشت و توزیع به آموزش و پرورش و سایر ادارات در مناسبتهای مختلف بهداشتی جهت آموزش و معرفی اهداف بهداشت مدارس به بازدید کنندگان

15- آمارها:

   جمع بندی آمارها و بررسی آنها از نظر درصد اختلالات - حوادث - آموزشها و سایر موارد و گزارش به استان.

 

  • لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.
نشانی: 
نظرسنجی
آمار بازدید
تعداد بازدیدکنندگان امروز 103
تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز 10003
تعداد کاربران بر خط 0